Tijdens mijn studie politicologie aan de Universiteit van Amsterdam hield ik me al bezig met duurzaam consumeren. Ik haalde een master Internationale Betrekkingen en deed verschillende stages. Daarna volgde ik de postdoctorale opleiding journalistiek in Rotterdam. Sinds 2011 schrijf ik voor dagblad Trouw de rubriek ‘groendoen, kritische blik op producten en diensten’. Mede door die rubriek keek ik steeds scherper naar mijn eigen consumptiepatronen. Zo rolde ik in een onderzoek dat ‘boek’ ging heten.
In ‘Het Antirimpelcomplex: de achterkant van de cosmetica-industrie’ kijk ik kritisch naar de praktijken van een gigantische industrie waar de meeste mensen dagelijkse mee te maken hebben. Om de mooiste van allemaal te worden, zetten we onze gezondheid en die van het milieu op het spel. Ik belandde achter de schermen bij de lobby van de chemische industrie, waar de cosmetica-industrie deel van uitmaakt. Hoe dit verhaal afloopt, lees je in mijn boek.
De kennis en expertise die ik de afgelopen jaren heb opgedaan wil ik graag delen. Daarom werk ik ook als consultant. Ik adviseer bedrijven, maatschappelijke organisaties, start-ups en social enterprises over eerlijke communicatie en transparante storytelling. Daarbij zie ik het als mijn belangrijkste taak om na te gaan of woorden en daden met elkaar in overeenstemming zijn in het verhaal dat naar buiten wordt gebracht. Checking the storytelling, in goed Nederlands.